OM KRYDDOR

Att anlägga en kryddgård är mångas dröm men det kan lätt bli en mardröm.

Många av våra kryddor kommer från Medelhavets torra klimat, vilket gör att deras växtsätt är busklikt med gråtonade blad. En odlingsruta med enbart kryddväxter kan lätt se dammig och torr ut. Att i stället blanda kryddor med perenner i rabatterna är ofta betydligt trevligare.

Det rika utbytet av timjansorter kan åstadkomma en varierad, tålig och vacker kant på rabatten. För att få lite höjd kan den skira och citrondoftande åbrodden passa bra. Den tillhör de örter som skulle ingå i kyrkbuketten för den väldoftande och uppiggande buketten kunde behövas. Predikningarna var långa och doften från gravkryptorna under kyrkgolvet kunde vara besvärande. Det var inte alla som hade råd med en lufttät blykista.

Isop i blått och vitt är favorit bland fjärilar och humlor. Kryddsalvian med sina ludna gråa blad och blåa blomax försvarar sin plats gott i rabatten. Salvian tillhör de gamla läkeväxterna som det har sagts mycket gott om. För oss som har några år på nacken kan det vara en tröst att tvätta håret med salviavatten. "Salviavatten gör grått hår svart om det därmed tvättas ofta". Ett latinskt ordspråk undrar "Hur kan den människa dö, som har salvia i sin trädgård?"

Vi som idag odlar kryddväxter skall nog vara försiktiga med användandet av huskurer. Mycken kunskap om doseringar har försvunnit, och risken för förgiftningar är stor. Malörten är ett exempel, den flyktiga oljan thujon framkallar, även i mycket små mängder, epileptiska anfall, enligt Sven Gréens bok: Kryddor. Historia och folktro. En liten dos är även dödlig för hundar. Mina hundar är helt ointresserade av malörten då smaken är mycket besk.

Vissa kryddväxter bör man akta sig noga för att föra in i sin trädgård. Dit hör bl a spansk körvel. Den lär vara godare än både spenat och nässla till soppa, men den sprider sig som en gräsbrand. Myntor av många slag är otroligt envisa. En liten planta origanum vulgaris kan snabbt täcka flera kvadratmeter. Då kommer det gamla knepet med en bottenlös hink väl till pass. De sprider sig ofta med utlöpare i jordytan som hindras effektivt av hinken.

En tacksam kantväxt är den franska dragonen. Den är den förnämsta kryddan som går att odla på våra breddgrader. Den sticker troget upp sina skott på våren. Toppar man den flitigt och njuter av den härliga smaken även i vardagsmatlagningen, får man en liten fin buske. Buxbom är inte så lätt i vårt blåsiga och torra kustklimat, då kan den franska dragonen vara en nog så god ersättning.

Hjärtans fröjd eller citronmeliss som den heter, ger ett rogivande te och har mycket dekorativa blad som passar bra i en lägre rabatt. För den som äger ett gammalt torp är libsticka ett måste, men tänk på att den blir enormt stor på en sommar. Den kan bli uppåt två meter! Den skvallrade om välstånd hos sin ägare.

Tänk på att odla kryddorna nära stugknuten. Växer de för långt bort används de inte så ofta när man är hungrig och inte har tid att springa ut i trädgården. Det allra godaste är färska kryddor. Att frysa kryddor går mycket bra. Använd dem innan de hunnit tina. Det går till och med bra med den känsliga basilikan. Rosmarinen klarar inte vår vinter utan måste övervintras torrt och inte under 10 plusgrader. Den är mycket dekorativ i kruka. Får man den att övervintra blommar den vackert på fjolårsskotten. En bra lösning på kryddodlingen är att ha en stor kruka på trappan, då är det nära till då det är bråttom och med någon vacker blomma till så pryder den verkligen sin plats. Basilika är en krydda som inte blir lika god ute. Det är lätt att odla en ny omgång i krukor inne på fönsterkarmen.

En av mina favoriter är rotpersilja. Bladen går att använda som vanlig persilja men det är roten som är ljuvlig. Använd den i soppor och grytor och ni kan känna er som mästerkocken Nils-Emil. Den är en av hans favoriter.

Lycka till med era odlingar och tänk på att använda kryddorna också. En kotlett utan salvia går inte att tänka sig om man en gång prövat.

Texten är skriven av en medlem från Norrtälje Trädgårdsförening och skyddad enligt copywright-lagen.

Dela den här sidan